Bouwen in Paramaribo 9 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van StevenenFrancis - WaarBenJij.nu Bouwen in Paramaribo 9 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van StevenenFrancis - WaarBenJij.nu

Bouwen in Paramaribo 9

Blijf op de hoogte en volg StevenenFrancis

15 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Bouwen in Paramaribo 9
Her is nu 3 uur in de middag. De hitte is niet meer normaal. Je ruikt de verbrande lucht. We hebben op het terras maar een ventilator neergezet zodat het een beetje uit te houden is. (leuk kontrast met Nederland !).
Om half 5 weer naar de bouwplaats om de laatste poot te schaven en de kop er aan te hakken! Dan hebben we ze alle 16 gehad. We hebben een kettinglier kunnen lenen van Vincent de fietsenmaker en nu is het op de werkbank halen van een poot een makkie. s’Ochtends sta ik om half 7 op en ga meteen naar het terrein. Eerst even de zwerver wakker maken die boven op de werkbank een goede slaapplek heeft gevonden. Hij vraagt eerst of je wat hebt (heb je een trui? Heb je een riem? Kijk ik heb maar een klein beetje eten.). Ik geef m dan een paar srd en dan is ie weer weg. Het plan om de poten overeind te trekken is ook rond. De poten staan in de lijnolie, de betonpoeren zijn vlak geslepen, de centerpin ingekort en rechtop gezet, iedere poer opgemeten zodat ik de poten op maat kan zagen. Ben nog op zoek naar roestvrijstalen draadeinden maar die kosten hier een fortuin (95 srd is bijna 25 euro per stuk!). Een verzinkte kost 7 srd! (chinese kwaliteit, roest al als je er naar kijkt). Mijnheer Bishoen, onze huisaannemer is langs geweest en heeft een vriend die wel een hijsopstelling wil uitlenen voor een kleine vergoeding. Daarmee kun je een poot met 2 man vertikaal zetten. Iedere poot moet in 2 richtingen afgeschoord met houten latten dus heb net 40 latten van 4 meter (wat een mooi hardhout toch allemaal) laten brengen. Kost weer niks (25x75mm hardhout voor 60 cent de meter).
O, en we hebben gisteren onze eerste 4 palmbomen gekocht! Bij een soort Intratuin maar dan met alleen tropische planten. Je kijkt je ogen uit. Kleine palmpjes nog van nog geen meter hoog maar toch. 3 kokospalmen en een “Miami-palm” waar van die mooie rode trossen met bessen aan komen (er zijn wel 20 soorten palmen). Nu nog een jaar of 6 wachten voor ze hoog genoeg zijn om je hangmat er aan vast te knopen.
Gisteravond ook weer even naar de Indonesische wijk Blauwgrond geweest om te eten. In deze woonwijk is een straat met een heleboel Indonesische eethuizen.
Afgelopen zondag was het de dag van de Marrons. De dag waarop de Marrons (voormalige slaven) hun vrijheid vieren. Was weer fantasties: al die kleuren en verschillende mensen. Je keek je ogen uit en overal weer een praatje of even kontakt. De Marrons zijn de gevluchte slaven die via de rivieren het Binnenland zijn ingetrokken en de kolonisten (vaak met succes) bestreden. In de nadagen van de slavernij hebben enkele Marrongroepen vrede gesloten met de planters. Ze werden met rust gelaten onder de voorwaarde dat ze andere gevluchte slaven opspoorden en terug brachten (ja wij Nederlanders zijn zeer creatief). Een deel van de slaven vestigde zich in de stad, de stadscreolen. Afijn, veel verschillende groepen en groepjes dus. Maar, blijft opvallend hoe al die verschillende bevolkingsgroepen het hier met elkaar vinden.
Op de bouwplek is het vooral s’avonds zo tussen 5 en 7 uur heerlijk. De zon zakt langzaam weg, het waait altijd en de wind wordt dan koeler. Er zijn veel vogels. In het bos naast ons krioelt het van de papagaaien. Die vliegen altijd in paartjes. Als het er 3 zijn dan is de derde steevast een jongkie. Verder nog geen slangen gezien. Wel veel hagedissen, vogels, padden, ratten (er zijn nog veel open sloten (riolen) hier).
O ja, en de man van de bouwvergunning is langs geweest. Verontschuldigde zich weer eindeloos, er zijn wel 3 direkteuren geweest ondertussen in 1 jaar tijd en die willen allemaal wat anders (groot probleem hier in Suriname: als iemand niet funktioneert wordt ie verwijderd en dan mag de nieuwe weer zijn hele familie van baantjes voorzien. Juiste man op juiste plek is hier nog een illusie). Maar het komt goed! Zegt ie, dus daar gaan we dan maar van uit. Eind van de week zou ik de vergunning moeten krijgen! Mag ondertussen gewoon doorgaan en die windverbanden vind hij niet nodig… Blijft toch wel staan. Ja maar…. (ik maak ze toch)
Tot zover weer even. Het water staat jullie in Nederland aan de lippen las ik. Nou hier kan er niet genoeg aangesleept worden om af te koelen!
Fawakaa!

• 15 Oktober 2013 - 02:54

Robert:

Jullie gaan ook onverstoorbaar verder he? Mooi om te lezen! Hier vooral in het zuidwesten wateroverlast, het wordt vanzelf Arnhem aan Zee :). Succes en vooral veel plezier, Robert en Martin

• 15 Oktober 2013 - 08:25

Annelinde:

Hard gewerkt zeg! En goed genieten! Xxx lin

• 15 Oktober 2013 - 09:37

Walter Haentjens:

Ik bewonder je doorzettingsvermogen. Sloven als slaven. Hoop dat die palmen snel groot genoeg zijn om een hangmat in te hangen!

• 15 Oktober 2013 - 21:23

Wim Habets:

Gaat goed met de bouw zo te horen.

Dat verhaal van de palmbomen klinkt ook aantrekkelijk. Zeker als het zo heet is. Ga je wennen aan weinig doen op termijn ??

Veel plezier !!

• 15 Oktober 2013 - 21:24

Wim Habets:

Gaat goed met de bouw zo te horen.

Veel plezier !!

• 16 Oktober 2013 - 12:29

John Winnubst:

Beste Steven en Francis,
    Weer met veel plezier jullie reisverslag gelezen!
    Wacht met spanning op de volgende berichtgeving.
    Hartelijke groet John en Thea

• 16 Oktober 2013 - 18:04

Marleen:

hartstikke goed zeg!! en erg leuk jullie verslag en alles zo te lezen!!! Veel succes! X

• 18 Oktober 2013 - 16:19

John Donjacour:

Steven, Francis,
    Rondje bij Dollars dat jullie nog geen bouwvergunning ontvangen hebben!
    Groet John.

ps: Groeten van Kim we spreken na terugkomst uit Suriname af,